شهمیرزاد دیار فرهنگ، ادب و هنر با غنای فرهنگ دینی وایرانی، سرزمین بزرگان علم و عرفان، شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد یکی از 14 شهر نمونه گردشگری بین المللی ایران است که به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری شهمیرزاد و موسسه فرهنگی و هنری باران جشنواره فرهنگ و هنر شهمیرزاد از عید قربان تا غدیر به مدت 12 روز میزبان شهروندان و میهمانان و گردشگران بود.

هم افزایی قابلیت های مهم گردشگری و صنایع دستی و معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری در شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد از اهداف برگزاری جشنواره فرهنگ و هنر شهمیرزاد با برنامه های متنوع ۵۰ غرفه نمایشگاهی جشنواره، غرفه های صنایع دستی، محصولات غذایی و عفاف و حجاب ، دورهمی هنرمندان، اجرای موسیقی اقوام و نواحی، گالری هنر،تئاتر خیابانی، موسیقی زنده و اجراهای صحنه ای بود که با همراهی دستگاه های مختلف فرهنگی و حمایت موسسات و انجمن های مردم نهاد و همراهی ویژه خیرین عزیز همراه بود.

بی شک جشنواره‌ ها و رویدادهای مختلف و به ویژه جشنواره‌های آیینی می تواند در حفظ و گسترش و احیای آداب و فرهنگ سنتی مردم منطقه تاثیرگذاربوده و شور و نشاط اجتماعی را در بین شهروندان داشته باشد.
گردشگری مبتنی بر موسیقی تلفیقی از دو تفریح جذاب است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد. امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته پیوند عمیقی بین گردشگری و موسیقی ایجاد کرده اند و برگزاری جشنواره فرهنگ و هنر شهمیرزاد با حضور گروه های موسیقی اقوام ایرانی میزبان هزاران شهروند و گردشگر در روزهای برگزاری جشنواره بوده است.
قدم نهادن در مسیر فرهنگ و هنر، علاوه بر عزمی برخاسته از تعهد و ایثار، قدم هایی محکم و استوار می طلبد و اینک که جشنواره فرهنگ و هنر شهمیرزاد به همت والای شما عزیزان از عید بزرگ قربان تا عید ولایت حضرت امیرالمومنین (ع) همراه بود بسی شایسته است از تلاش های بی شایبه و زحمات صادقانه ی اعضای ستاد برگزاری جشنواره فرهنگ و هنر شهمیرزاد علی الخصوص اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان مهدیشهر،اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر و انجمن های فعال شهر نمونه گردشگریبین المللی شهمیرزاد قدردانی نموده و از درگاه خداوند متعال آرزوی توفیق روزافزون را برای شما مسئلت داریم.

فهرست