دردومین نشست هم اندیشی توسعه فرصتهای گردشگری شهرهای مجاور با حضور مدیران شهری شهرهای سمنان، سرخه ، درجزین ، مهدیشهر و شهمیرزاد در محل شهرداری شهمیرزاد برگزار شد.
صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از حوزه‌های اقتصاد بدون نفت از اهمیت زیادی برخوردار است و توجه به تقویت زیرساخت‌های آن با محوریت حفظ محیط زیست ، معرفی خرده فرهنگ‌های بومی و معرفی جاذبه های اکوتوریسم و ژئوتوریسم، از موضوعاتی است که رونق و شکوفایی این بخش را تضمین می‌کند و تقویت این مهم در محور گردشگری شهرهای همجوار (سرخه ، سمنان ، درجزین ، مهدیشهر و شهمیرزاد ) با تعامل و تبادل تجربیات شهرداری ها و با بهره گیری از پتانسیل سازمان های مردم نهاد ، به توسعه گردشگری پایدار منطقه کمک شایانی خواهد کرد.
به منظور برقراری تعامل و هم افزایی شهرداری های شهرهای سمنان، سرخه ، درجزین ، مهدیشهر و شهمیرزاد در توسعه فرصتهای گردشگری دومین نشست هم اندیشی توسعه فرصتهای گردشگری شهرهای مجاور با حضور مدیران شهری در محل شهرداری شهمیرزاد برگزار شد.
در این نشست مقرر شد جشنواره مشترک گردشگری با مشارکت شهرداری ها در هفته اول اردیبهشت ۹۹ به عنوان نقطه آغاز برنامه های تعاملی شهرداری ها برگزار شده و دبیرخانه همکاری های مشترک شهرهای همجوار نیز در شهرداری سمنان تاسیس شود . همچنین برنامه ریزی اجرایی برای توسعه کمربند سبز در مسیر بین شهرها صورت گیرد .

توسعه فرصتهای گردشگری محلی
لقمانیان شهردار شهمیرزاد در این نشست اظهار داشت:پرداختن به گردشگری شهری می تواند در کاهش بـسیاری از مـشکلات نظیر بیکاری، رکود صنایع محلی و … مؤثر گشته و به نظـام مـدیریت شـهرها در جهـت افـزایش تـوان اقتصادی شهر و به تبع آن افزایش درآمد شـورای شـهر و شـهرداری هـا منجر شده و آنها را در اجرای درست و به هنگام طرحهای توسعه شهری یـاری رسـاند . ضـمن اینکـه از بعد فرهنگی – اجتماعی نیز به احیا یا تقویت هویت ملی، انـسجام فرهنگـی، تبـادل فرهنگـی و تعامـل فرهنگی و حفاظت از ارزشهای فرهنگی در شهرها کمک کند.
وی ادامه داد: راه اندازی و فعالیت فرودگاه سمنان نقش ارزنده ای در توسعه گردشگری منطقه ایفا می کند و با استفاده از پتانسیلهای کویر ، کوه و جاذبه های کوهستان ، می بایست بسته های گردشگری را تهیه نمود تا گردشگران ورودی بتوانند در مدت اقامت از تمامی جاذبه های گردشگری منطقه بهره لازم را داشته باشند .

اسماعیل زاده عضو شورای اسلامی شهمیرزاد در این نشست گفت : وجـود گردشـگر در شـهرها باعث بالارفتن کیفیت فضاهای گردشگری و خدمات و زیر ساختهای شـهری و گردشـگری مـی شـود و گردشگری در شهرهایی توسعه پیدا می کند که علاوه بـر داشـتن جاذبـه هـای تـاریخی، فرهنگـی و هنری، از امکانات و خدمات مناسب نیز بهره منـد باشـند. در منطقه سمنان شامل سرخه ، درجزین ، مهدیشهر و شهمیرزاد به سبب برخورداری از شرایط مناسب دسترسی و قرارگیری در کریدور شرق به غرب و دارا بودن جاذبه های اکوتریسم و ژتوریسم در کنار جاذبه های گردشگری معیشتی ، وجـود زیر سـاخت هـای مناسب از قبیل راه و اقامتگاه در جلب و کسب رضایت گردشگران برای تکرار سفر اهمیت بسیار بالایی دارد.
وی به برگزاری جشنواره گردشگری مشترک اشاره کرد و گفت : برپایی تورهای گردشگری نیم روزه با استفاده از پتانسیل و ظرفیت بوم گردی ها و تورگردانان در کنار برگزاری جشنواره تاثیر زیادی در توسعه گردشگری منطقه دارد .

برگزاری برنامه های مشترک فرهنگی
ناظم رضوی شهردار سمنان گفت : تقویت پایه های گردشگری شهری منطقه منوط بر تعامل همه جانبه تمام گروه های ذینفع توریسم می باشد و در این بین نقش شهرداری شهرهای مجاور هم بسیار مهم است . چرا که علاوه بر هم افزایی ایجاد شده، زمینه های لازم جهت اعتلای فعالیت ها و اهداف مشترک گردشگری می بایست بنحوی نظامند تبیین شود.
وی اظهار داشت : شهرهای سرخه ، سمنان ، درجزین ، مهدیشهر و شهمیرزاد دارای نقاط مشترک و ظرفیتهای گردشگری خاصی هستند که با هم افزایی می توانند به عنوان یک مقصد گردشگری معرفی شوند.

شهردار سمنان با اشاره به وجود ظرفیتهای کویر ، کوه و جنگل در این شهرها به برگزاری برنامه های مشترک فرهنگی اشاره کرد و گفت : برگزاری جشنواره گردشگری مشترک در اردیبهشت سال ۹۹ نقطه آغاز برنامه های تعاملی شهرداری های منطقه است که می تواند نقش بسیار ارزنده ای در جهت توسعه گردشگری منطقه ایفا کند .

تعریف بسته جامع گردشگری

همتی عضو شورای شهر سمنان ضمن مشخص نمودن جاذبه های گردشگری هر یک از شهرهای مجاور به لزوم تهیه و تعریف بسته جامع گردشگری منطقه اشاره کرد و سفر و گردشگری را از محورهای مورد توجه مسئولان و مردم برای ایجاد اشتغال و کار دانست و گفت: شهرهای مجاور دارای شرایط متفاوتی برای جذب گردشگر هستند که برخی شرایط و زیرساخت‌های آن‌ها فراهم بوده و نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی اساسی بوده تا از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده برده شود و توجه به این امر نیازمند همت مسئولین و متولیان امر است.

وی ادامه داد : گردشگری بر اساس وجود جاذبه های دیدارگر شکل می‌گیرد و یکی از پر جاذبه‌ترین مکان‌های گردشگری‌‌‌‌‏، شهرها می‌باشند. هریک از شهرهای مسیر دارای پتانسیلهای لازم در جهت جذب گردشگر هستند که لازم است با توجه به نزدیکی مسیر دسترسی و لزوم ارائه تنوع محصولات گردشگری به منظور افزایش ماند گردشگر ، بسته های گردشگری منطقه که حاوی جاذبه های موجود و سرمایه گذاری های مردمی است تهیه شود .
گردشگری نیازمند آموزش است
مرادعلیان عضو شورای شهر مهدیشهر گفت: گردشگری قبل از هرچیز تشنه آموزش است و جامعه محلی و گردشگر باید ضوابط و قوانین را بدانند و رعایت کنند و نباید در این حوزه فرهنگ و داشته‌های مناطق آسیب ببینند.

وی تصریح کرد : در برگزاری جشنواره گردشگری می بایست کارگاه های آموزشی گردشگری نیز برگزار شده تا هم شهروندان و هم گردشگران آموزش های مربوط به خود را دریافت نموده و این مهم در زمینه برخورد و نوع رفتار با مناطق حفاظت شده و طبیعت گردی بسیار مهم است .
لزوم تعیین برند گردشگری منطقه

زحمت کش عضو شورای اسلامی شهر سمنان به لزوم تعیین یک برند مشخص گردشگری منطقه اشاره کرد و اظهار داشت : بسیاری از کشور های متکی به گردشگری، به منظور پاسخگویی به تغییرات تقاضای گردشگری، محصولات گردشگری مختلفی از قبیل چشمه های آب معدنی ، تفریحگاه های طبیعی و مقاصد اکوتوریستی را عرضه کرده اند و در این زمینه یک برند مشخص تعریف نموده و توانسته اند به وسیله آن جذب گردشگر زیادی را داشته باشند . وی به ساخت پل معلق در مشکین شهر و وجود چشمه های آب گرم سرعین اشاره کرد و گفت وجود چشمه آب معدنی (آبگرم) در منطقه بهترین فرصتی است که در زمینه گردشگری سلامت به منظور پاسخگویی به تقاضای گردشگری، پتانسیل برندسازی را داراست.

لزوم ایجاد دبیرخانه همکاری های مشترک شهرها
همتی نماینده شهرستانهای سمنان ، سرخه و مهدیشهر با مفید دانستن برنامه های تعاملی شهرداری ها به لزوم تدوین راهبردها، اهداف و برنامه های عملیاتی توسعه گردشگری منطقه اشاره کرد و گفت : تشکیل دبیرخانه همکاری های مشترک شهرها می تواند نقش ارزنده ای در برنامه ریزی برنامه ها و بسته های مشترک شهرداری ها داشته باشد و زمینه را برای اطلاع رسانی در کل کشور فراهم آورد .

وی با پیشنهاد در الویت قرار دادن چشمه های آب گرم در برنامه های توسعه گردشگری شهرداری ها و شوراها ، اظهار داشت : بسته های گردشگری شهرهای همجوار معین و دبیرخانه به شکل مناسب به اطلاع مردم استان های مختلف برساند .

فهرست