مهندس امینی شاد در تاریخ ۹۳/۹/۱۰ (اول دسامبر سال ۲۰۱۴) طی حکمی به عنوان یکی از اعضای شهرداران صلح جهانی از سوی سازمان بین المللی شهرداران صلح موزه صلح تهران منصوب شد.

 موزه صلح در واقع محلی است برای برنامه های آموزشی و پژوهشی که مخاطب آن عموم مردم هستند.این موزه ها از طریق نمایشگاه ها و فعالیت های آموزشی می کوشند«فرهنگ صلح» را در چنین مکانی به وجود آورند.یکی از نقاط قوت موزه صلح این است که می توانند از طریق نمایشگاه ها٬ کارگاه های آموزشی٬ بزرگداشت ها و دیگر مراسم با عموم مردم ارتباط برقرار و آن ها را در برنامه های آگاه سازی دخیل نمایند در ضمن این موزه ها می کوشند پلی ارتباطی بین ملت ها برای شناخت بهتر آنان از یکدیگر ایجاد کنند.

پیدایش موزه صلح

اندیشه تاسیس این موزه در ملاقات اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی درتهران با مسئول هماهنگی شبکه جهانی موزه های صلح درسال۱۳۸۴ شکل گرفت.

این گفتگو و همچنین دیدار از هیروشیما در همان سال تمایل به شکل گیری یک موزه صلح در تهران را تقویت کرد. در شهر هیروشیما رنج های حاصل از کاربرد صلاح های اتمی علیه ژاپن به انگیزه ای برای تلاش در مسیر صلح تبدیل شد که در موزه صلح هیروشیما به خوبی متجلی شده است. بنیان گزاران موزه صلح تهران نیز از این تجربیات جهانی الهام گرفتند و به این فکر افتادند که رنج های مشابهی که ایران در اثر قربانی شدن توسط سلاح های شیمیایی متحمل شد ه است به همین ترتیب می تواند انگیزه ای شود برای نشان دادن پیامد های ناگوار حاصل از جنگ و خشونت و ترویج فرهنگ صلح و دوستی بین افراد جامعه ونیز بین ملت ها. علاوه بر این٬ فرهنگ غنی ایرانی و دینی نیز منبع بیکرانی از اندیشه ها و تعالیم مربوط به پرهیز از جنگ و خشونت و ترویج صلح و دوستی می باشد.

موزه صلح تهران دارای چند ویژگی است:
– عضو شبکه بین الملی موزه های صلح می باشد که مقر آن در موزه لاهه هلند است.

– اعضای فعال آن قربانیان جنگ و سلاح های شیمیایی٬ به عنوان نماد های زنده و پیام آوران صلح می باشند.
– با سایر تشکل های مردمی و موزه های صلح در سراسر دنیا در ارتباط می باشد.
– می کوشد تا فرهنگ صلح را نه در معنای سیاسی آن بلکه در معنای اجتماعی و فرهنگی آن ترویج نماید.

۲۰۱۴-۱۲-۲۹ (۱) ۰۰۰۱

فهرست