اولین جلسه تهیه و تدوین برنامه استراتژیک5 ساله شهرداری وچشم انداز 20 ساله  شهمیرزاد با حضور شهردار شهمیرزاد، دکتر پژوهان کارشناس تهیه طرح و مشاورین، مسئولین ادارات، اعضای شوراهای ادواری و معتمدین شهر در سه جلسه متوالی در شهرداری شهمیرزاد برگزار گردید.شهردار شهمیرزاد در ابتدای جلسه ضمن خوشامدگویی به مدعوین و کارشناس و مشاورین تهیه و تدوین طرح برنامه استراتژیک 5 ساله شهرداری و چشم انداز 20 ساله شهمیرزاد، با تأکید بر استفاده از تجربیات تصمیم سازان و سیاست گزاران شهر،از شهرها با عنوان موجودات زنده، پویا و پیچیده ای یاد کرد که هر روزه در حال تغییر و تحول هستند.

وی افزود: برای مدیریت بر شهرها بالاخص شهر گردشگری همچون شهمیرزاد نیاز به یک برنامه مدون احساس می شود و داشتن این برنامه را عاملی برای رسیدن به اهداف مدون و در نهایت رسیدن به یک چشم انداز مدون دانست.

شهردار شهمیرزاد در ادامه مشارکت همه گروهها بالاخص تأثیر گزاران و صاحب نفوذان در شهرها را که از مصائب و مشکلات شهر و مردم واقف هستند و به مشکلات و حل آن از نگاه خودشان فکر می کنند،لازمه رسیدن به یک چشم انداز مشخص بیان نمود.

وی در ادامه بر لزوم استفاده از نظرات، پیشنهادات و مشارکت مردمی در تهیه و تدوین این طرح تأکید نمود و از مردم به عنوان ذی نفعان واقعی برنامه ها و مدیریت ها یاد کرد.

وی در خصوص نحوه اجرای این طرح گفت: مشاورین با حضور در میان مردم، خواست و نیاز مردم را می سنجند و با گنجاندن آنها در برنامه به حل مشکلات اقدام می نمایند.

وی با بیان اینکه توسعه و پیشرفت شهر در گرو تهیه و تدوین چنین طرحهایی است، خواستار حمایت همه جانبه مسئولین و مدیران شهری و مردم از تهیه و تدوین این طرح و اجرای آن در سالیان آینده شد.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد با اجرای این طرح از انجام اعمال بطور سلیقه ای جلوگیری شده و موفقیت حاصل خواهد شد.

ایشان از آغاز شدن این برنامه در شهمیرزاد خبر داد و اجرای آنرا با استفاده از مشاورین در راستای مکمل بودن طرح جامع شهرداری بیان نمود.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از علل نافرجام ماندن طرحهای توسعه ای و مدیریتی شهرها، عدم برنامه پذیری مردم و عدم استفاده از مردم و صاحب نفوذان شهری در تهیه برنامه هاست، بار دیگر بر حمایت همه جانبه از روند اجرایی این برنامه از سوی شهروندان و مسئولین تأکید نمود.

در ادامه این جلسه دکتر پژوهان ازکارشناسان این طرح نیزهدف اصلی تهیه و اجرای این طرح را نیاز سنجی شهر بر اساس نظرات مختلف مردم، نظرات شورا و سایر نهادهای دخیل در امور شهری، تعیین یکسری برنامه های مرتبط با برنامه بودجه شهرداری و در نهایت رسیدن به یک چشم انداز مشترک در جهت توسعه و پیشرفت شهر بیان نمودندکه دارای دو بعد راهبردی و عملیاتی است.

وی در توضیح این دو بعد افزود:بر اساس خواسته ها و نیاز مردم با همکاری تمام نهادها و ارگانها چشم انداز 20 ساله ترسیم و  پروژه ها توسط شهرداری با نظارت شورای اسلامی در جهت پاسخگویی به نیاز شهروندان اجرا شده  و در نهایت گام نهادن در مسیر 20 ساله تحقق افق چشم انداز اتفاق خواهد افتاد.

وی در ادامه در خصوص برنامه پیشرو گفت:این برنامه، برنامه ای کاملا محلی است که حمایت و همکاری همه جانبه  نهاد های محلی همچون شورا به عنوان قانون گذار و شهرداری به عنوان مجری طرح در تمام مراحل و روند اجرایی این طرح را میطلبد.

ایشان علت ناکارآمد بودن برنامه ها را عدم استفاده از نظرات مردم در تهیه و تدوین برنامه ها دانست و بیان نمود برنامه ای موفق خواهد بود که بر اساس خواست و نیاز مردم باشد.

دکتر پژوهان حقیقت این طرح را آگاهی از مشکلات مردم و ارائه آن به شورای شهر و نهایتاً ارائه به شهرداری جهت اجرا دانست و از آن به عنوان حلقه واصله بین مردم وشورای شهر و شهرداری یاد کرد.

SONY DSC

SONY DSC SONY DSC SONY DSC

 

فهرست