حفاظت از محیط زیست یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار است؛ تخریب و بهره‌ برداری نامناسب از محیط زیست می تواند حیات بشر را در این کره خاکی با خطر جدی روبرو سازد که در این زمینه راه اندازی پویش های محیط زیستی وضعیتی را فراهم می کند تا انسان ها به جای تخریب محیط زیست در راستای احیای مجدد آن تلاش کنند.

مساله آلودگی یکی از مسایل ناشی از تمدن انسانی در جهان امروز به شمار می رود که معادن، آب های زیر زمینی، بیوسفر، تروپوسفر و چرخه و سیستم حیات را با تهدید روبرو می سازد.

سوزاندن و قطع درختان برای تهیه زغال و هیزم، تولید مصالح ساختمانی و گسترش بی رویه شهرها و کارخانه ها از اصلی ترین عوامل نابودی و تخریب زیست بوم ها محسوب می شود. آلودگی محیط زیست تنها به این موارد محدود نمی شود بلکه تا اعماق زمین نیز پیش رفته است.

هر چه جمعیت انسان ها بیشتر باشد، محیط زیست زودتر آلوده می شود. جمعیت زیاد یکی از علت های مهم نابودی محیط زیست به شمار می رود که بر اثر آن عواملی همچون «کمبود غذا، آب،‌ سوخت، از میان رفتن مراتع و جنگل ها، کمبود مسکن، مدرسه، شغل و بهداشت و زیاد شدن زباله»‌ پدید می آید.

برخورداری از جامعه سالم و محیط زیستی پاک، حق هر شهروندی است. به همین دلیل تمامی اقشار جامعه در برابر حفاظت از محیط زیست مسوول هستند و اطلاع رسانی و آموزش مبانی محیط زیست به گروه های هدف، فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست برای اقشار مختلف جامعه، حساس کردن افکار عمومی در برابر پیامدهای آلودگی از کارآمدترین روش‌ها برای حفظ و پیشگیری از تخریب زیست بوم به شمار می رود. تغییر نگرش، سبک زندگی و تغییر رفتار افراد با محیط زیست نیز می تواند از روند تخریب روز افزون محیط زیست بکاهد.

در این میان مسافران و گردشگران در هنگام سفر به منطقه های مختلف کشور می توانند با پاک ‌سازی محیط زیست و جلوگیری از ریختن زباله در طبیعت به گونه شایسته‌ای پاسداشت نعمت های خدادادی باشند تا علاوه بر استفاده از مناسب از این گنجینه ارزشمند، میراث گرانبهایی برای آیندگان به یادگار بگذارند و با رفتار صحیح و مطلوب در برخورد با طبیعت الگوی شایسته ای برای کودکان و نوجوانان‌ باشند.

روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر شهمیرزاد  به مناسبت حفاظت از محیط زیست شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد نسبت تشکیل پویش با عنوان فرهنگ و محیط زیست اقدام نمود.

 

مهندس محمد صالح لقمانیان شهردار شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد نیز به عنوان دوستدار محیط زیست به این پویش پیوست.

شهردار شهمیرزاد ضرورت توجه به محیط زیست را وظیفه تمامی انسان ها دانست و گفت: مسافران به هنگام سفر به مناطق خوش آب و هوا شهمیرزاد و استفاده از طبیعت خدادادی با پاک ‌سازی محیط زیست و محورها، می توانند برای ایجاد فرهنگ نریختن زباله در طبیعت پیشگام شوند و در این امر حتی به رقابت با هم بپردازند، شهروندان با رعایت پاکیزگی محیط زیست هر جا که می ‌روند باید قدردان مهمان‌نوازی مردمان شهری باشند که به آنجا وارد شده اند.

 

افراد نباید فکر کنند که میزبان با کمک شهرداری زباله‌های ما را جمع می‌کنند، در واقع هر وجب از این خاک مال ما است که در آینده آن را به فرزندانمان می‌دهیم، ما زمین را از پدرانمان به ارث نبردیم، بلکه آن را از فرزندانمان به امانت گرفته‌ایم، باید شهرهای دیگر را مانند خانه خود بدانیم و باعث آزار و اذیت میزبانان نباشیم، در حالی که به طور معمول پس از پایان تعطیلات آثار تخریب محیط ‌زیست نمایان و تصاویری منتشر می‌شود که بسیار زشت و دردناک است.

لقمانیان در ادامه افزود: در طول سال بخصوص فصل تعطیلات به طور معمول مسافران با مصرف گرایی بی رویه حجم زیادی زباله تولید می کنند و همین امر تفکیک آنها را سخت می کند. شهروندان نباید پسماندها را بدون توجه به عوارض زیست محیطی آن در طبیعت رها کنند، توجه به اینکه در تفرجگاه ها و مناطق سرسبز نباید زباله بریزیم یکی از راه هایی است که هر فرد باید در زندگی خود رعایت کند. رهاسازی زباله در دل طبیعت به وسیله گردشگران از مشکل های هر ساله شهرهای گردشگر پذیر کشور از جمله منطقه های شمالی کشور به شمار می رود.

 

تلاش برای ایجاد و تغییر الگوهای فرهنگی می تواند زمینه ای باشد تا انسان از هر گونه بی مهری نسبت به طبیعت پرهیز کند و برای نجات از نابودی طبیعت گام بردارد. تخریب فضای سبز در کنار خشکسالی های به وجود آمده یک تهدید جدی است و به همین دلیل باید کوشید به منظور جلب مشارکت و همراهی مردم در مسیر نجات محیط زیست وارد عمل شد.

این مدیر شهری رعایت نکات ایمنی در هنگام تفریح در منطقه های سرسبز و خوش آب و هوا را بسیار مهم دانست و بیان داشت: مسافران و گردشگران در هنگام حضور در طبیعت، تا میزان امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش از زغال آماده استفاده و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان خودداری و خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند، گردشگران باید کیسه های مخصوص جمع آوری زباله را همراه داشته باشند و در پایان روز زباله ‌های تولیدی را در مکان های مخصوص بریزند و از ریختن زباله‌ها در تفرجگاه ها، کنار چشمه‌های آب، منطقه های کوهستانی و دره‌ها جلوگیری کنند،همچنین افراد بایستی نسبت به سلامت درختان و بوته ‌های جنگلی دقت و توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بهره مندی از محیطی زیبا و با نشاط در گرو رعایت مسایل زیست محیطی است  و گردشگران برای استفاده از محیط زیستی سالم و با نشاط باید در پاسداشت طبیعت کوشا و با رعایت توصیه های زیست محیطی با کارشناسان حفاظت زیست همکاری لازم را داشته باشند.

وی فعالیت کمپین های محیط زیستی را عملی شایسته در حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و یادآور شد: راه اندازی پویش های محیطی زیستی در زمینه حفاظت از طبیعت بسیار تاثیر گذار است اما باید در کنار این مباحث نظری و ریشه یابی ها، ابتدا بایستی هر فرد به عنوان کوچکترین عضو از جامعه با رعایت اصول اولیه در این مهم پیش قدم شود و با انتقال آگاهی به اطرافیان این نعمت خداوندی را به آیندگان بسپارد. حرکت های این چنینی در سراسر کشور وضعیتی را فراهم می کند تا انسان ها دیگر به جای تخریب محیط زیست در راستای احیای مجدد آن تلاش کنند و این مهم در به کارگیری عزم ملی به دست می آید.

محمد صالح لقمانیان در پایان نقش رسانه های جمعی را در ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست را حایز اهمیت دانست و گفت: نقش رسانه های جمعی در گسترش و ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست بسیار پررنگ و مهم است و با توجه به اینکه نفوذ رسانه های دیداری، شنیداری و مجازی در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه تاثیر رسانه ملی بر ترغیب مردم و مسوولان در پاسداری از طبیعت و حفاظت از عرصه های طبیعی کشور بسیار اثر گذار به شمار می رود؛ تولید و پخش برنامه های زیست محیطی به منظور فرهنگ سازی، آموزش در حوزه زیستی و توسعه پایدار به عنوان یکی از مهارت های زندگی و حقوق شهروندی محسوب می شود.

 

فهرست