به گزارش روابط عمومی :عباس سنایی مسئول واحد فضای سبز شهرداری شهمیرزاد از تولید بیست هزار گلدان از انواع گل جعفری از ابتدای سال جاری تا کنون در گلخانه شهرداری خبر داد .

وی افزود :ارزش ریالی گل های تولیدی یک میلیارد ریال می باشد و این گل ها جهت زیبا سازی سیما  و منظر شهری در بوستان ها و فضای سبز سطح شهر کاشته شده است .

سنایی در خصوص تولید و نگهداری گل جعفری  توضیح داد  :جعفری گیاهی، افراشته و سریع‌الرشد است و محل‌های گرم و آفتابی را می‌پسندد. این گل به‌عنوان گل شاخه بریده، گلدانی و همچنین در حاشیه کاری استفاده می‌شود. گل‌های آن در رنگ‌های زرد و طیف‌های مختلف نارنجی در تابستان ظاهر می‌شوند. برگ آن دارای برگ‌های سبز تیره براق و معطر و دارای بریدگی‌های عمیق هستند، بوی خوبی ندارند و امروزه در نژادی از این گل گزینش برای رقم‌هایی صورت می‌گیرد که برگ‌های آنها بو نداشته باشد.

از برگ جعفری به‌صورت تجاری برای استخراج رنگیزه‌های کاروتن و به ویژه گزانتوفیل کشت می‌شود. کاروتنویید استخراج شده از گلبرگ‌ها جهت افزایش رنگ زرده تخم‌ مرغ به غذای مرغ اضافه می‌شود. لوتیین که از اجزای اصلی گزانتوفیل‌هاست، برای استفاده در ترکیبات رنگ‌کننده مواد‌غذایی استفاده می‌شود. برگ‌های جعفری حاوی روغن‌های ویژه معطری است که علاوه بر کاربردهای درمانی در دفع حشرات موثر است. این گل اغلب با کاشت بذر تکثیر می‌شود و بذرها باید به فاصله ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر از هم کاشته شوند. از قلمه آن هم می‌توان استفاده کرد که هزینه بیشتری دارد. برای استفاده از قلمه بخش انتهایی شاخساره به طول ۶ تا ۸ سانتیمتر استفاده می‌شود. بذر به‌صورت مستقیم در محل اصلی یا خزانه کشت می‌شود. برای تهیه نشا، بذر اواخر اسفند تا اواخر فروردین کشت می‌شود و طی دو ماه آماده انتقال است. کشت‌های دیرتر موجب ریزش گل‌ها می‌شود. در روش کشت مستقیم نیاز به تنک کردن است.

مهم‌ترین گونه‌های گل جعفری :

جعفری آفریقایی :

زرد‌رنگ و درشت گل بوده و دارای ارتفاع حدود ۹۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر است که بلندترین گونه به شمار می‌رود و مناسب گل شاخه بریده است.

جعفری فرانسوی :

تا‌حدی کوچک‌تر و فشرده‌تر، زیبا و چشم‌نواز هستند، گل‌های جذاب و پررنگ و لعابی داشته و معمولا از ارتفاع ۱۵ تا ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند. مناسب گل شاخه بریده نیز است.

جعفری کوتاه و علامت‌دار :

بر روی گل‌ها علامت وجود دارد و معمولا در باغ‌های سنگی استفاده می‌شود، مکان‌های خشک و گرم را دوست داشته و حاشیه خیلی خوبی برای باغ‌ها ایجاد می‌کند.

گیاه جعفری به‌صورت مستقیم رشد می‌کند تا جوانه گل انتهایی تشکیل شود. بعد از تشکیل جوانه گل انتهایی جوانه‌های جانبی از انتهای آن  آزاد شده و انشعابات جانبی را تشکیل می‌دهند.در‌صورتی که بخش انتهایی شاخساره زودتر حذف شود، انشعابات جانبی زودتر تشکیل شده و تعداد گل بیشتر، باکیفیت‌تر و با اندازه یکنواخت‌تر تشکیل می‌شود.کاشت جعفری نشان داده در کاهش جمعیت نماتدها در خاک موثر میباشد.استفاده از جعفری در تناوب کاشت میتواند جایگزین سموم نماتدکش در کاهش جمعیت نماتد عامل گال ریشه باشد. ریشه این گیاه خاصیت میکروب کشی دارد برای همین نباید در نزدیکی حبوبات کاشته شود.

شرایط  پرورش گل جعفری :

آبیاری گل جعفری :

به میزان آب متوسط نیاز دارد یعنی نباید سطح بستر خاک خشک شود و یا از طرفی نباید در آبیاری آن زیاده روی کرد. بنابراین بهتر است هر زمان که سطح خاک رطوبت خود را از دست داد نسبت به آبیاری آن اقدام کرد. البته این گیاه دورهای کوتاه خشکی را نیز به خوبی تحمل می کند.

نور مورد نیاز گل جعفری :

به مکانی با نور کامل و حداقل ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. کمبود نور یکی از دلایل عدم گلدهی این گیاه و یا ریز شدن و حتی ریزش غنچه های گل است. البته اگر دما در تابستان بسیار بالا می رود بهتر است مکان کاشت این گیاه به گونه ای باشد که در بعد از ظهر از سایه برخورد شود. محیط گرم و نور شدید نیز از دلایل کوچک ماندن گلها و ضخیم شدن برگسار و همچنین سوختگی نوک و حاشیه برگها است.

دمای مناسب گل جعفری :

 برای دستیابی به بهترین کیفیت گل دمای ۲۲-۱۸ درجه سانیتگراد در طی روز و ۱۸- ۱۵ در طی شب مورد نیاز است.گیاه جعفری می توان در مناطقی که سرمای زمستان در طیف ۴ درجه الی ۷- در جه سانتیگراد می تواند به زندگی خود ادامه دهد و در واقع به شکل چندساله زندگی کند. البته گلدهی مناسب این گیاه در سال بعد بستگی به انجام هرس در زمان مناسب دارد.

خاک گل جعفری :

 به خاکی با زهکش خوب که اضافه آب حاصل از آبیاری را عبور داده و در خود نگه ندارد ، نیاز دارد. بنابراین می توان از مخلوط خاک برگ + خاک معمولی + کود بسیار پوسیده گاوی استفاده کرد.

هرس گل جعفری :

 این گیاه را به شیوه ای می توان هرس کرد که مدت زمان گلدهی آن را افزایش داد البته این کار را باید در زمان مناسبی انجام داد. بدین صورت که زمانی که جوانه انتهایی شکل گرفت و بسیار کوچک بود (قبل از باز شدن گلها)، می توان آنرا به همراه جفت برگ زیرین آن از گیاه مادری جدا کرد.در طی فصل گلدهی نیز جداسازی گلهای پژمرده منجر به طولانی تر شدن مدت زمان گلدهی گیاه خواهد شد زیرا انرژی گیاه به جای اینکه صرف تولید بذر شود، صرف تولید گلهای جدید خواهد شد.

در صورت نگهداری این گیاه به شکل چندساله ، ساقه های بسیار بلند این گیاه را که گلدهی داشته اند و گلدهی آنها تمام شده است را میتوان از فاصله نیم سانتیمتری از نزدیکترین انشعاب در نواحی پایین تر ساقه قطع کرد. انشعابات زیرین شروع به رشد می کنند و مجددا گلدهی خواهند داشت.

تغذیه و کوددهی گل جعفری :

در طی فصل رشد نیز می توان از کودهای محلول با فرمول ۱۵-۱۵-۱۵ هر ۴-۳ هفته یکبار استفاده کرد.

فهرست