کلاس آموزشی اخلاق اداری با تدریس حجت الاسلام و المسلمین حاج سید داود احمد پناه  با حضور شهردار و معاونین و کارکنان شهرداری شهمیرزاد در سالن جلسات شهرداری شهمیرزاد برگزار گردید.

 

حجت الاسلام احمد پناه در این جلسه افزودند  : «اخلاق» یکی از سه بعد عمده در دین است، زیرا اسلام بر سه بعد اصلی «اعتقاد»، «احکام» و «اخلاق» استوار است.

ایشان افزودند : قرآن مجید، خشیت از خدا را تنها از آنِ عالمان می‏ داند. «إِنَّما یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ، از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او می ‏ترسند» (فاطر/ ۲۸) پس عالم کسی است که معارف الهی در جانش رسوخ کرده و به مرحله باور رسیده است. او از خدا می ‏ترسد و نگران پایان کار خود است.

پیامبر اکرم(ص) طی حدیثی به ۵ ویژگی عالم اشاره می کند و می فرماید «لا تَجْلِسوا مَعَ کُلِّ عالِمٍ، اِلاّ عالِماً یَدْعوکُمْ مِنْ الخَمْسِ اِلی الْخَمْسِ: مِنَ الشَّکِّ اِلَی الْیَقینِ، وَ مِنَ الْعَداوَهِ اِلَی النَّصیحَهِ وَ مِنَ الْکِبْرِ اِلَی التَّواضُعِ وَ مِنَ الرّیاءِ اِلَی الاْخْلاصِ وَ مِنَ الرَّغْبَهِ اِلَی الزُّهْدِ» با هر عالمی ننشینید، مگر عالمی که شما را از پنج چیز به پنج چیز دعوت کند: از شکّ به یقین، از دشمنی به خیرخواهی، از تکبّر به تواضع، از ریا به اخلاص و از علاقه به دنیا به بی‌‏اعتنایی به آن.

ایشان تصریح کردند :امام باقر(ع) حلم را از ویژگی های یک عالم می خوانند و می فرمایند: «اَلحِلمُ لِباسُ العالِمِ فَلا تَعرَینَّ مِنهُ»، بردباری لباس عالم است، پس تو خود را از آن عریان مدار.

فهرست