كـویـر سـبـز

شهمیرزاد بهشت گمشده‌ای وسط کویر.شهری که درختان گردوی بلند و بالایش به جنگل بالای سرش کنایه می‌زند از زیبایی. شهری میان کویر مرکزی اما با طبیعتی بکر و بلبلانی که در بلبل دره با نوایی همیشگی می‌خوانند.

انگار اینجا تافته‌ جدا بافته از کویر است. گویی سرابی است با پایانی خوش. این جا شهمیرزاد است. سرزمینی ناشناخته که می‌تواند پهلو به پهلوی زیباترین شهرهای دنیا قدم بزند و سرش را بالا بگیرد تا همچنان نگین کویر باشد. سرزمین درخت‌های گردو،بلبل دره،چشمه سر و کمان رستم. این جا پر است از کوچه باغ‌ها با جوی‌های آب روان.

شهری  که هنوز می‌توان صدای بلبل‌ها را وقتی خورشید شهر را روشن می‌کند، شنید و با صدای کلاغ‌ها برای آفتاب غروب دست تکان داد. شهمیرزاد با همه شهرهایی که دیده‌اید فرق می‌کند. آرامشی با رود و بادی که میان درخت‌های گردو می‌وزد، پخش می‌شود

شهمیرزاد شهری واقع در شمال ایران و در دامنه های جنوبی کوه های البرز در  استان سمنان است. این شهر تاریخی که سه هزار سال قدمت دارد با توجه به بناهای تاریخی، مناطق گردشگری و کشاورزی آن به عنوان یکی از شهرهای توریستی بین المللی در ایران به شمار می رود.

سفز به شهمیرزاد

در طول تابستان، جمعیت این شهر بیش از ۵۰۰۰۰  نفر افزایش می یابد، زیرا گردشگران برای لذت از  آب و هوای معتدل و گردش در باغ های معروف آن به سمت این شهر حرکت می کنند.
این منطقه ، منزلگاه افرادی از قومیت های گوناگون است که گروه بزرگی از آنها به طور فصلی در شهرهای مازندران مانند بابل، ساری و بهشهر مستقر می شوند.

این منطقه دارای زمستان سرد و تابستان معتدل است و از لحاظ پوشش گیاهی ، منطقه ای سبز به شمار می رود. معمولا خنک تر از شهرهای مجاور خود است و از این جهت آن را بهشت کویر می نامند. شهمیرزاد دارای بزرگترین باغ گردوی جهان (که توسط سازمان فائو تایید شده است) با مساحت ۷۵۰ هکتار است.
پایه اصلی اقتصاد شهمیرزاد ، کشاورزی است. شهمیرزاد یکی از تولید کنندگان اصلی گردو در منطقه است و محصولات آن دارای ظرفیت صادراتی بالا است. درختان گردوی این منطقه در گذشته میخ طلا نام داشتند و دارای شناسنامه و سند مالکیت بودند. دیگر محصول منحصر به فرد شهمیرزاد آلو است.

فاصله شهمیرزاد از تهران:

شهمیرزاد در فاصله ۲۴۲ کیلومتری تهران قرار دارد و سفر به آن با ماشین حدود سه ساعت زمان می برد . اگر اهل مسافرت زمینی نیستید می توانید با قطار به سمنان رفته و از آنجا به سمت شهمیرزاد حرکت کنید . فاصله سمنان تا شهمیرزاد ۲۰ کیلومتر است.

آستانه مبارکه امامزاده یحیی (ع)

بقعه این امامزاده در جنوب خیابان سارى شهر شهمیرزاد، در ۲۴ کیلومترى شمال سمنان واقع شده است

آستانه مبارکه امامزاده عبدالله (ع )

این امامزاده فرزند امام موسی کاظم ( علیه السلام)  و در خیابان ساری شهمیرزاد واقع شده  است

تفریحات و دیدنی های شهمیرزاد

شیر قلعه: قعله ای که در زمان اشکانیان به منظور حفاظت از جاده ابریشم ساخته شده بود و در قرن پنجم و ششم اسماعیلیان از آن استفاده می کردند تا از گزند دشمن در امان باشند.

دژو هل : قلعه ای سنگی است که متعلق به دوران قبل از اسلام است و اکنون چیز زیادی از آن باقی نمانده است.

کمان رستم : درخت گردوی کهن سالی   است  که  پانزده متر ارتفاع دارد و به عنوان میراث طبیعی شهمیرزاد ثبت شده است .

پیست اسکی: شهمیرزاد منطقه ای شیب دار است که البته این شیب علاوه بر این که منظره زیبایی ایجاد می کند اما هنگام بارش برف و باران می تواند کمی خطرناک باشد. یکی از این شیب های تند که بالاتر از میدان امام قرار دارد، هنگام زمستان و با بارش برف، به عنوان پیست اسکی شهمیرزاد فعالیت خود را آغاز می کند و پذیرای مسافرانی است که از شهرهای مختلف  برای این تفریح زمستانی به این منطقه می آیند.

 

فهرست