شیر قلعه یا قلعه شیخ چشمه در ۵ کیلومتری شمال شهر شهمیرزاد واقع شده است.

 این قلعه کوهستانی بر اساس مطالعات باستان شناسی دارای زیر ساخت دوره اشکانی و ساسانی است، با این وجود شیر قلعه در دوران اسلامی نیز به عنوان یکی از پناهگاه های مستحکم اسپهبدان طبرستان و همچنین بر اساس اسناد و مدارک تاریخی مورد استفاده اسماعیلیان مطرح بوده است.

دسترسی به قلعه از درون شمیرزاد با حدود ۳۰ دقیقه کوهپیمایی از پای کوه میسر است و دسترسی ساده و راحت تنها از یک طرف قلعه امکان پذیر است و آن هم جهتی که درب ورودی آن قرار دارد که دسترسی به قسمت های دیگر بسیار مشکل می باشد و باید از صخره های زیبا و دیدنی عبور کرد.
گفتنی است ارتفاع کوهی که شیر قلعه در بالای آن قرار گرفته حدود ۲۵۰ متر بلندتر از زمین های اطراف است.
در این ناحیه چشمه های متعددی از جمله سر چشمه (شیخ چشمه) و هفت چشمه قرار دارد.

شیر قلعه شهمیرزاد را بهتر بشناسیم + تصاویر

شیر قلعه مربوط به حکومت طبرستان می باشد که در دوره اشکانی در مناطقی از ایران حکومت داشتند و این قلعه را جهت حفاظت راه انشعابی از بزرگراه ابریشم، احداث کرده بودند و در قرن پنجم و ششم، اسماعیلی مذهبان که مرکز آنان قلعه الموت قزوین بود، از این قلعه استفاده نموده اند و به روایتی تونلی زیرزمینی از قلعه به چشمه قلعه ساخته بودند تا از آب چشمه استفاده نمایند و از گزند دشمنان در امان بمانند.

شیر قلعه که مصالح اصلی آن را سنگ و ساروج تشکیل می دهد دارای هفت برج دفاعی و تقویتی است و این برج ها دارای ابعاد منظمی نیستند و همچنین ارتفاع آنها به دلیل ناهمواری سطح کوه یکسان نیست.
ظاهرا در گذشته این قلعه نظامی دارای یک دروازه بوده که در ضلع جنوبی آن قرار داشته است.

شیر قلعه شهمیرزاد را بهتر بشناسیم + تصاویر

دوگانگی ملات به کار رفته در معماری شیر قلعه و نیز ساخت و سازهای جدید بیانگر بازسازی و مرمت آن در دوران اسلامی می باشد.

فضاهای داخلی شیر قلعه شهمیرزاد اکنون پس از گذشت قرنها در زیر خاک مدفون است لیکن دیوارها و برج و باروهای آن نسبتا سالم مانده است.
سنگهای مورد استفاده در بنای شیر قلعه از نوع سنگ های کوجک و بزرگ است که علاوه بر سنگ کاربرد ملات ساروج آهک خاکستر ماسه بادی گل نی و دانه های ریز سنگ ( گرد و سفید ) در بنای این قلعه سبب استحکام بی نظیر آن شده است.
فهرست