نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، فرصت خوبی است تا با ایجاد تغییراتی کوچک در روزانه هایمان، ضمن آمادگی برای استفاده بهتر از لحظات نورانی این ماه، به سبک زندگی اسلامی نزدیک تر شویم. این آمادگی، می‌تواند در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی اتفاق بیفتد؛ از تغییر در زمان بندی و برنامه ریزی روزانه، تا ساعت خواب و بیداری و کار و مطالعه، عبادت و معنویت، آشپزی و تغذیه و وقت گذاشتن برای خانواده و دوستان. اگر شما هم دوست دارید برای ورود به بهترین ماهِ سال، آماده شویم .

*آمادگی فردی

پیش نیاز ارتباط با خدای مهربان، در هر زمان و هر جایی، طهارت و توبه و استغفار صادقانه از گناهان و خطاهایی است که باعث غفلت و فراموشی شده‌است و به دنبالش انجام واجبات، ترک محرمات و مراقبه و محاسبه اعمال.

* از همین چند روزِ باقیمانده پیش رو، برای به جا آوردنِ روزه‌های قضا استفاده کنیم.

* از کسانی که خواسته یا ناخواسته، حقی از آن‌ها ضایع کردیم، حلالیت بطلبیم و برای جبران تلاش کنیم.

* احکامِ ماه رمضان مثل: راه ثابت شدن اول ماه رمضان، نیت روزه  ماه رمضان، شرایط روزه صحیح، مبطلات روزه و… را دوباره مرور کنیم.

* خدای مهربان را بابت فرصت تجربه یک رمضان دیگر، شکرگزار باشیم و از او بخواهیم رزق معنوی ما را در این ماه مبارک به لطفش زیاد کند و به ما توفیق عبادتش را بدهد.

* برای به جا آوردن مستحباتی نظیر نافله‌ها و تعقیبات نمازهای یومیه، نماز شب، زیارت و قرائت قرآن کریم و دعاها با توجه و حضور قلب، برنامه ریزی کنیم.

* برای چکاپ وضعیت عمومی بدن و درمان و تهیه دارو برای بیماری‌های مزمنی که ممکن است تشدید شوند به پزشک مراجعه کنیم تا پس از روزه داری در روزهای اول غافلگیر نشویم.

* ماه مبارک رمضان، فرصت مناسبی برای مطالعه دقیق ترجمه و تفاسیر آیات قرآن کریم است. غیر از آن، به دلیلِ شب بیداری ها، یک فرصت ارزشمند برای مطالعه کتاب‌هایی است که مدت هاست تهیه کردیم و هر روز با حسرت نگاهشان می‌کنیم و هنوز فرصت مطالعه شان دست نداده. از کتاب‌های مورد علاقه، یک فهرست تهیه کنید. مطالعه کتاب فی نفسه اتفاق خوبی است، اما چه بهتر از حالا به فکر تهیه یک بسته مطالعاتی متناسب با ماه مبارک رمضان باشیم.

آمادگی خانوادگی

* از همین الان به خودمان قول بدهیم به جای تماشای تمام مدتِ سریال‌های همه شبکه‌های تلویزیون، برای خانواده و به خصوص کوچک ترها، وقت بیشتری بگذاریم و با بیدار کردنشان برای سحری و تشویقشان به گرفتن روزه کله گنجشکی، خاطره ماندگاری از رمضان کودکی در ذهنشان ثبت کنیم.

* با تهیه هدایای فرهنگی- مذهبی مثل کتاب، کتاب دعا، سی دی، برچسب و… برای کودکان خانواده، فرصتی برای علاقه مند کردنشان به ماه مبارک رمضان و گفت و گو درباره احکام و باید و نبایدهای این ماه، فراهم کنیم.

*از قدیم الایام رسم بر این بوده که مردم با خانه تکانی منازل و غبارروبی مساجد، به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌رفتند. این رسم‌های عزیز را فراموش نکنیم.

* مهمانی‌های افطاری اگر ساده و به دور از اسراف و تبذیر برگزار شود، هم عمل به توصیه اکید دین است و هم فرصت ارزشمندی برای همدلی خانوادگی و صله رحم. از همین الان به فکر برنامه ریزی و اطلاع رسانی برنامه افطاری تان باشید تا به خاطر تداخل‌های احتمالی فرصت صله رحم بیشتر را از دست ندهید.

* شب‌های ماه رمضان، با شب‌های بقیه ایام سال متفاوت است و بیشتر خانواده‌ها از فرصت این شب‌ها برای دور هم بودن استفاده می‌کنند. اگر شما هم به سبک زندگی شبانه ماه مبارک رمضان و بیدار بودن تا سحر برای استفاده معنوی بیشتر علاقه دارید، از همین الان با کم کردنِ ساعاتِ خواب شب، هم ساعت بیولوژیک بدنتان را تنظیم و همراه کنید، هم به لحاظ معنوی آماده شوید.

* با خرید مواد غذایی پرمصرف این ماه مثل شیر، خرما، شکر و… زحمتِ خرید هر روزه را از دوش مادر و خانم خانه بردارید.

* بهتر است خانم ها، به  قول قدیمی  ها، کمی به فکر باشند و مقدماتی را برای سفره  های افطاری و سحری فراهم  کنند. تهیه حبوبات، خرید عرقیجات برای تهیه انواع شربت‌های خانگی و بسته  بندی و ذخیره بعضی مواد غذایی که تهیه وعده ‌های غذایی را راحت  تر کند و زمان ایستادن پای گاز را به حداقل ممکن برساند، از ضروریات  ماه مبارک رمضان هر سال است.

آمادگی اجتماعی

* برای شرکت در نمازهای جماعت مساجد و حرم مطهر، قرائت‌های جمعی قرآن کریم و مراسم شب‌های قدر، از همین الان برنامه ریزی داشته باشیم. اگر خودرو شخصی داریم، بهتر است ایاب و ذهاب اطرافیانمان را که به خاطر بی‌وسیلگی، داشتن بچه کوچک یا دوری راه برای رفت و آمد به جلسات جمعی معنوی مشکل دارند به عهده بگیریم.

* * هم زمان شدن ماه مبارک رمضان با فصل گرم سال، روزه داری را به خصوص در ساعات نزدیک به افطار، کمی سخت و روزه داران را ضعیف و بی‌حوصله می‌کند. هوای همکار، دوست و همسایه مان را بیشتر از قبل داشته باشیم و با هم مهربان تر باشیم.

* کم کم در بین همسایه‌ها و آشنایان، خانواده‌های نیازمند را شناسایی کنید، روزه داری شاید برای خانواده‌هایی که بضاعت لازم را ندارند دشوارباشد پس با کمک دیگر اعضای خانواده بسته‌های غذایی ساده، اما پر انرژی مثل ماکارونی، تن ماهی و… را تهیه و بین روزه داران نیازمند توزیع کنید.

* این رمضان هم به چشم بر هم زدنی می‌گذرد. قدر بدانیم و برای هم دعا کنیم.