به گزارش روابط عمومی شهرداری شهمیرزاد با توجه به گذشت یکسال از دوران تصدی مهندس محمد صالح لقمانیان به سمت شهردار شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد طی مصاحبه ای پاسخ این مسئول اجرایی به شرح ذیل می باشد.

۱-یک بیوگرافی کوتاه از خودتان بگویید؟

اینجانب دارای مدرک کارشناسی ارشد عمران گرایش سازه هستم و سابقه فعالیت بیش از یک دهه در سمت مدیریت پروژه های بزرگ ملی،مشاور ارشد مدیران شهرداری ها و شوراهای شهرستان پاکدشت در حوزه عمرانی و در کنار آن تدریس در دانشگاه در رشته مهندسی عمران مشغول فعالیت می باشم.

۲-وضعیت فعلی شهرداری را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه با همدلی و هماهنگی اعضای شورای اسلامی شهر شهمیرزاد و پرسنل زحمتکش شهرداری ،وضعیت فعلی شهرداری شهمیرزاد در روند رو به رشدو پویا قرار گرفته و خوشبختانه با همکاری خوب ایجاد شده فی ما بین شهرداری و شورای اسلامی شهر بیش از ۵/۲میلیارد تومان از بدهی انباشته شهرداری کاهش یافته و کلیه حقوق و مزایای عقب افتاده کارکنان که حدود چندین ماه معوق گردیده بود ،بروز شده و انشالله آینده روشنی برای شهر و مجموعه شهرداری متصور هستم.

۳-آیا با آنچه پیش از آمدن به شهرداری فکر می گردید تفاوت دارد؟

بله،شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد دارای پتانسیل های بالقوه بسیاری می باشد که با حضور این حقیر و حمایت اعضای محترم شورای اسلامی شهر شهمیرزاد این پتانسیل های روز به روز بالفعل تبدیل می گردند.

۴-چه مسائل و موضوعاتی در شهرداری وجود دارد که برای شما دور از انتظار بوده وقبلا” به آن ها فکر نکرده بودید؟

حجم بدهی انباشته شهرداری و مطالبات به حق پیمانکاران و اربابان رجوع که از بدو ورود اینجانب با دردست داشتن اجرائیه های صادره از طرف مقام قضایی سبب مسدود شدن و برداشت از حساب های شهرداری شده این امر موجب شدکه کلیه برنامه ریزی های صورت پذیرفته را تحت تاثیر قرار داده و خدمات رسانی به شهروندان محترم را مختل می نماید.

۵-مشارکت شهروندان در اداره شهر و نسبت به انتظارات و توقعات مردم به همکاری های متقابل آنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد با آب و هوای مطلوب و دلپذیر در فصول مختلف میزبان سیل انبوه گردشگران از نقاط مختلف کشور می باشد که شهروندان فهیم شهمیرزاد با روحیه مهمان نوازی خود همواره بر این مهم صحه گذاشته و با مشارکت موثر در امور عام المنفعه وبا کمک به طرح های عمرانی و با مشارکت در پرداخت هزینه ها بصورت مادی و معنوی همواره یار و یاور شهرداری و گردشگران بودند

۶-اولویت های کاری شما در سال آینده چه خواهد بود؟

با توجه به منابع محدود مالی و کاهش درآمد شهرداری اولویت شهرداری شهمیرزاد در اتمام پروژه های نیمه تمام خواهد بود و اعتبارات حاصله از منابع درآمدی در پروژه زیر بنایی که کمک موثری در رشد و توسعه شهری خواهد شد تخصیص خواهد یافت.

۷-فرض کنید از یک جایی یک مبلغ درشتی مثلا ۲میلیارد تومان به شهرداری بدهند و از شما بخواهند که ضروری ترین و اورژانسی ترین طرح را در شهر شهمیرزاد به اجرا در بیاورید،در این صورت اولین کاری که به ذهن شما می رسد چیست؟

اولویت های اورژانسی و ضروری در شهر شهمیرزاد بسیارند اما دو مورد که از ضروری ترین طرح ها در شهمیرزاد می باشد که در دستور کار شهرداری قرار دارد تخصیص اعتباربه اجرای پروژه عمرانی بلوار ۴۵متری آیت الله مومنی می باشد که به منظور ایمن سازی و کاهش ترافیک عبوری از شهر شهمیرزاد طراحی شده و حال حاضر هزینه های مادی و معنوی بسیاری را برای شهروندان در پی دارد و دومین طرح ضروری ساخت استخر سرپوشیده می باشد گه از خواسته های به حق شهروندان می باشد، هزینه خواهد شد.

۸-رابطه تان با اعضای شورای اسلامی شهر و نحوه تعامل میان جنابعالی وشورا چگونه است؟

خوشبختانه اینجانب از خانواده شورایی که پدرم سال ها در مسند ریاست شورای اسلامی شهر فعالیت داشته و به تفکر شورایی کاملا واقف می باشم و خود را به عنوان عضو ششم شورا وبرادر کوچکتر در کنار پنج برادر دیگرم دانسته و همواره سعی خود را جهت تحقق اهداف و آرمانهای شورای اسلامی شهر به کار می گیرم.

۹-شهرداری تا چه اندازه توانسته است انتظارات و برنامه های شورای اسلامی شهر را برآورده کند؟

اثبات این مهم با اعضای شورای اسلامی شهر می باشد که آیا این حقیر توانسته آرمانهای شهر شهمیرزاد را تحقق نمایم یا خیر

۱۰-فکر می کنید در دستیابی به اهدافی که در نظر دارید موفق خواهید شد،البته روشن است موفقیت امری نسبی است و ما هم نمی خواهیم جواب قطعی از شما بشنویم ولی با توجه به شرایط فعلی شهرداری شهر نمونه گردشگری و ظرفیت های اجتماعی و فیزیکی شهر شهمیرزاد چه میزان احتمال برای موفقیت طرح ها و برنامه های خود متصور هستید؟

با توجه به منابع محدود مالی و کاهش درآمد شهرداری شهمیرزاد و صد البته کلیه شهرداریهای سراسر کشور خوشبختانه میزان حجم عملیات عمرانی شهرداری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با رشد بیش از۲۵۰ درصد همراه بوده و در کنار این مهم بدهی های انباشته شهرداری نیز کاهش یافته است که این رویداد پاسخی به انتظارات و و درخواست های به حق شهروندان محترم باشد و با حضور مردم خیر و نیکوکار شهمیرزادی و نمایندگان ایشان در شورای اسلامی شهر انشالله شهر شهمیرزاد موفق و آینده روشنی را برای این شهر متصور هستم.

۱۱-بزرگترین نقطه ضعف و قوت شهرداری شهمیرزاد چیست؟

نداشتن طرح جامع ،تفضیلی و نداشتن حریم مصوب شهر باعث ایجاد در بروکراسی اداری طولانی و به سبب آن طولانی شدن زمان صدور پروانه و نارضایتی اربابان رجوع محترم گشته است که اینجانب طی دوران تصدی میانگین زمان صدور پروانه ساختمانی را از ۶ماه به ۲ماه کاهش داده که بتوانیم بر این نقطه ضعف اصلی فائق شویم و در خصوص نقاط قوت وجود روحیه همدلی پرسنل و هماهنگ با اعضای شورای اسلامی شهر می باشد.

۱۲-مهمترین مشکل حوزه شهررا چه می دانید؟

بازگشایی خیابان امام خمینی(ره) و نوسازی بافت فرسوده اطراف آن که در گذشته بیش از ۸۰ درصد عملیات عمرانی آن صورت پذیرفته و هم اکنون با وجود تعداد محدودی پلاک این خیابان اصلی هنوز به طور کامل تعریض نشده است و در صورت وجود بحران و یا وقوع زلزله با توجه به بافت فرسوده آن و عرض کم مسیر امداد رسانی در شهر شهمیرزاد با مشکل مواجه خواهد شدو متاسفانه پیرو پیگیریهای مکرر هیچگونه حمایتی از شهرداری در این خصوص صورت نپذیرفته است.

۱۳-اعتبارات امسال شهرداری چه قدر است ؟تا به امروز چند درست اعتبارات محقق شده است؟

اعتبارات و بودجه شهرداری در سال پیش رو ۵/۱۳میلیارد تومان بوده که تا سی و یکم شهریورماه سال جاری بیش از ۸۳درصد از بودجه شهرداری محقق شده که طبق گزارش عملکرد شش ماهه ارسالی به شورای اسلامی شهر با رشد ۱۰۰درصدی در تحقق بودجه مواجه شدیم.

۱۴-برای درآمدزایی پایدار شهرداری برنامه ای دارید؟

ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاران و رشد توسعه گردشگری شهر شهمیرزاد یکی از اولویت های شهرداری برای ایجاد درآمد پایدار دانسته و به منظور توسعه همه جانبه صنعت گردشگری شهر تلاش خواهیم کرد همانطور که در سال ۲۰۱۵ میلادی در دنیا از هر ۱۰ شغل یک شغل مربوط به صنعت گردشگری می باشد که انشالله با بستر سازی در این زمینه بتوانیم با جذب گردشگران آهنگ رشد و توسعه شهری را برای شهروندان محترم به صدا درآوریم.

۱۵-قطعا شهروندان رکن اساسی توسعه هر شهر هستند در این مورد چه انتظاری دارید؟

خوشبختانه اینجانب در شهری افتخار خدمت را دارم که مردمی نیکوکار و خیراندیش درآن بیشمارند وهمواره یکی از حامیان اصلی توسعه شهری به شما می آیند و انتظار حقیر از ایشان این است که همچون گذشته به رشد و توسعه شهر خود بیش از پیش کمک نمایند که نمونه بارز آن بهسازی و بازسازی غسالخانه و ساخت یک هزار حفره قبر توسط خیر نیکوکار شهمیرزادی جناب آقای حاج بهروز یوسفی و همسر مکرمه ایشان می باشد که در ماه گذشته آئین بهره برداری آن برگزار گردید که انشالله اجر معنوی این کار خیر ایشان در توشه آخرتشان جاودان باشد.

۱۶-حرکت شهرداری به سمت شهرداری الکترونیک در دستور کار شما هست؟

بله از بدو ورود اینجانب مقدمات اتوماسیون شهرداری در دستور کار بوده و هم اکنون اقدامات قانونی مربوطه صورت پذیرفته و انشالله طی ماههای آتی قرارداد با پیمانکار مربوطه انعقاد خواهد شد.

۱۷-بزرگترین مشکل شهرداری چیست؟

حجم بدهی انباشته شهرداری به ادارات مختلف خدمات رسان و حجم بالای پرونده های قضایی علیه شهرداری بزرگترین دغدغه و چالش پیش رو اینجانب و شهرداری است و همواره مشکلات متعددی را برای پرسنل و خدمات رسانی به شهروندان فهیم شهمیرزاد رقم خواهد زد.

۱۸-چرا اکثر شهرداری های کوچک همانند شهمیرزاد با مشکل کمبود اعتبارات مواجه هستند؟

متاسفانه عدم توسعه متوارن امکانات و تجمع امکانات در مراکز شهرهای بزرگ باعث کاهش جمعیت شهرهای کوچکتر شده است و به تبع آن کاهش درآمدهای مالیاتی که نسبت مستقیم با جمعیت شهری دارند باعث این مهم گردیده است و با سیاست شهرهای کوچک ضعیف تر و کم جمعیت تر و شهرهای بزرگ جاذب جمعیت و افزایش جمعیت می گردند و مشکلات حاشیه نشینی و… را به همراه دارد.

۱۹-جه برنامه و یا پروژه فرهنگی،مثل فرهنگ سرا برای شهر در نظر دارید؟

با توجه به وجود موسسه های فرهنگی و خیریه ها در سطح شهر، همواره شهرداری خود را ملزم به همکاری و همیاری با این موسسات فرهنگی دانسته و به منظور رشد و توسعه فرهنگ مردم شهر همواره درمناسبات ملی و مذهبی نسبت به برگزاری جشن ها و مراسمات مذهبی اقدام نموده است و انشالله در صورت فائق آمدن بر بدهی انباشته احداث فرهنگسرا یکی از اولویت های شهرداری می باشد.

۲۰-دغدغه بیشتر جوانان شهر مشکل زمین و مسکن است برای رفع این مشکل که در شهر دیده میشه چه کارهایی را انجام دادید و آیا برای این قشر متقاضی برنامه ای دارید؟

با توجه به عدم تصویب طرح جامع و حریم شهر در محدوده کوچک خدماتی شهر و وجود باغات ،قیمت منطقه ای زمین در شهر شهمیرزاد بالا می باشد و همین امر یکی از دلایل مهاجرت جوانان به شهرهای همجوار می باشد و انشالله بتوانیم با تصویب طرح جامع و افزایش حریم و کاهش قیمت منطقه ای املاک قدمی جهت این مهم باشد.

۲۱- بعد از گذشت ۱۰ سال از نصب و راه اندازی تله سی یژ می گذرد برنامه شما برای راه اندازی این پروژه مهم اقتصادی و تفریحی شهمیرزاد چیست؟

در زمان پیشین راه اندازی تله سی یژ بدون انجام مقدمات و اخذ استاندارد های مربوطه صورت پذیرفته است و هم اکنون پس از برگزاری جلسات مکررو نشست های تخصصی متعدد هیئت عالی سرمایه گذاری طی بازدید کارشناسان اداره استاندارد بیش از ۱۱۴ مورد ایراد در خصوص راه اندازی دستگاه تله سی یژ اعلام گردیده است که با پیگیریهای های مستمر صورت پذیرفته فراخوان ارزیابی،شناسایی و انتخاب سرمایه گذار جهت پروژه رفع معایب،استاندارد سازی ،راه اندازی و بهره برداری تله سی یژ در روزنامه کثیرالانتشار به چاپ رسیده است ودر اینجا جا دارد که از سرمایه گذارانی که مایلند در این پروژه سرمایه گذاری نمایند با حضور در واحد سرمایه گذاری شهرداری شهمیزاد حداکثر تا پایان روز پنجشنبه مورخه ۱۳/۱۰/۱۳۹۷با دریافت اسناد مربوطه پیشنهادات خود را تکمیل کرده و به دبیرخانه شهرداری تحویل نمایند و شماره ثبت دریافت نمایند.

۲۲-برنامه مشخص شما برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه شهر چیست؟

یکی از دغدغه های اصلی شهر شهمیرزاد جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و اصل حفاظت از باغات می باشد و اکثر ساخت و سازهای شهر شهمیرزاد با حضور نمایندگان کارگروه استانداری،اداره کل مسکن و شهرسازی،اداره جهاد کشاورزی،و میراث فرهنگی در دست اقدام می باشد که کمترین آسیب و صدمه ای به ذخیره های شهری وارد نشودو واحد ساختمانی و پلیس ساختمان در گشت های شبانه روزی دست اندازی به محیط زیست و منابع شهری را تا حد امکان کاهش داده اند.

۲۳-سرانجام بعد از مدتها بازگشایی خیابان امام خمینی(ره) کی و چه وقت به پایان می رسد؟

همانطور که عرض کردم با توجه به منابع محدود مالی این مهم همت همگانی را می طلبد و همانطور که در گذشته با مساعدت استاندار محترم،معاونت امور عمرانی استانداری و اداره کل مسکن و شهرسازی این خیابان تعریض گردیده است هم اکنون نیز از استاندار محترم و جناب آقای مهندس ابک سرپرست محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان و ریاست محترم اداره کل مسکن و شهرسازی عاجزانه  تقاضا دارم ، این مهم را در دستور کار قراردهند زیرا شهرداری به تنهایی قادر به بازگشایی این خیابان اصلی نبوده و در صورت بروز کوچکترین بحران و سانحه  ای مسیر امداد مسدود خواهد شد .

۲۴-نظر شما در رابطه با روزنامه پیام چیست؟

ضمن تقدیر و تشکر از مدیریت و کارکنان روزنامه پیام از جناب آقای منصور عمادی که جهت دریافت نقطه و نظرات اینجانب وقت گذاشته اند تقدیر و تشکر بعمل می آید.

 

۲۵-سخن پایانی

انشالله با همکاری و همیاری مردم فهیم و شریف ، خیرین نیکوکار ،اعضای شورای اسلامی شهر و حمایت های مسئولین شهرستانی و استانی بتوانیم شهری زیبا و آزاد در خور شهمیرزادیهای عزیز داشته باشیم.

 

 

 

 

فهرست