رونمایی از تندیس استاددکتر سید ذبیح ا…صفا شهمیرزادی پدر تاریخ ادبیات ایران در شب عید سعید غدیر خم در شهمیرزاد

به گزارش روابط عمومی در شب عید سعید غدیر خم چند طرح گردشگری موسسه خیریه امیرالمومنین شهمیرزادافتتاح و از تندیس استادسید ذبیح ا… صفا شهمیرزادی پدر تاریخ ادبیات ایران رونمایی شد.

در این مراسم دکتر مرتضی نیکزاد رئیس هیات مدیره موسسه خیریه امیرالمومنین شهمیرزاد گفت:موسسه خیریه امیرالمومنین شهمیرزاد در سال ۱۳۶۸تاسیس شد وعلت نامگذاری این موسسه به نام مبارک حضرت علی عاین بوده که مولا علی ع الگوو نمونه بارز نیکی ونیکوکاری بودند

مرتضی نیکزاد ادامه داد:این موسسه با شماره ثبت یک به عنوان اولین موسسه خیریه در استان سمنان و ساختمان آن به عنوان بزرگترین ساختمان موسسه خیریه در ایران می باشد.

رییس هیات مدیره خیریه امیرالمومنین شهمیرزاد یکی از افتخارات شهمیرزاد را نداشتن حتی یک گدا دانست وگفت:بیشترین فعالیتهایی که در این موسسه صورت می گیرد کار فرهنگی است وعنوان کردبیشترین هم وغم خود رادرجهت ارتقا سطح فرهنگی جامعه قرار دادیم چرا که چنانچه سطح فرهنگی جوامع بالا رود ،اقتصاد جامعه پیشرفت می کند وفقر از جامعه رخت برمی بندد.

وی فعالیت های فرهنگی موسسه خیریه را در ابعاد مختلف همچون مدارس،دانشگاه،ورزش،گردشگری معرفی کردونمونه هایی از این کار فرهنگی را داشتن کتابخانه ای با بیش از بیست هزارجلد کتاب،مرکز فنی حرفه ای خواهران با بیش از بیست سال فعالیت وبیش از بیست رشته کاری که در آن آموزش داده می شود ومرکز پسرانه نیز باهزینه ای بالغ بر ششصد میلیون تومان وبه همت خیر بزرگوارحاج عباس سروش وتعدادی از خیرین در حال ساخت می باشد.

نیکزادافزودیکی از طرحهایی که امروز بهره برداری می شود الاچیقی است به مساحت حدود شصت متر مربع با هزینه ای بالغ بر بیست میلیون تومان توسط خیر بزرگوار حاج موسی وفاییان که دارای چشم انداز زیباورو به فضای سبز شهرومحلی برای فراقت ومطالعه جوانان که با بودن چنین فضای مناسبی ترقیب بیشتر به استفاده از کتاب ورونق بیشتر کتابخانه موسسه بوده ضمن اینکه منبع درآمدمناسبی برای موسسه وتشکیل جلسات هیات مدیره موسسه،دوستداران میراث فرهنگی،کشت وصنعت وشورای شهرخواهدبود.

نیکزادایجاد برج ساعت بر بام موسسه خیریه را اینگونه تفسیرکرد که این المان نشاندهنده وقت شناسی مردم شهمیرزاد بوده وجلوه خاصی نیزبه ساختمان موسسه داده که توسط حاج بهروز یوسفی اهدا شده است.

وی همچنین پل عابررواحداث شده حد فاصل خیابان قلعه به تالار مجتمع خیریه را نیزبه جهت افراد کهنسال،معلول وجانباز که به علت وجود پله توانایی حضورو شرکت در مراسمات را نداشتند اعلام کردکه به مبلغ دویست میلیون ریال توسط حاج فریدون کارون احداث شد.

نیکزادآبنمای ورودی ساختمان را نیز ازجلوه های گردشگری ورودی موسسه معرفی کردوعنوان کرد که خیر بزرگوار حاج غلامعلی نیکزاد به موسسه اهدا کرده است.

مرتضی نیکزاد یکی از مهمترین کارهای این موسسه راقراردادن تندیس واحداث پایه استاد دکتر سید ذبیح ا…صفا در ورودی موسسه دانست.

نیکزادمقام علمی این انسان فرهیخته شهمیرزادی را ریاست دانشگاه ادبیات دانشگاه تهران،استاد،مدرس ،ادیب،مولف،مورخ،محقق،مترجم وشاعر معرفی کردوعلت ایجادورونمایی تندیس رادر محوطه حیاط موسسه تقدیر وتشکر از مقام علمی وبه پاس زحمات ایشان که بیش از هشتاد سال قلم در دست گرفتند ونوشتند وهموزن خود کتاب به چاپ رساندند که یکی از اثار این بزرگ مرد تاریخ ادبیات ایران بوده که پانزده بار تجدید چاپ شده است که در دانشگاههای جهان وایران تدریس می شودضمن اینکه حماسه سرایی های استاد صفا نیز مثال زدنی است.

وی ایجاد چندین قفسه مجموعه کتابهای استاد ذبیح ا…صفا را نیز در کتابخانه خیریه امیرالمومنین از دیگر فعالیتهای فرهنگی وسپاسگذاری از پدر تاریخ ادبیات ایران عنوان کرد.

نیکزادایجاد تندیس وبزرگداشت ومجموعه کتابهای دکتر صفا را حداقل کار ممکن به جهت قدردانی از مقام علمی این فرهیخته دانست و گفت: موسسه خیریه شهمیرزاد ،موسسه ای است غیر انتفاعی وغیر سیاسی که وابسته به هیچ گروه وحزبی نبوده و نیست واین قدرانی از مقام علمی استاد صفا به گفته اندرستو نویسنده انگلیسی قدردانی از صفات ممتاز انسان است،وبه گفته سعدی دوام دولت اندر قدرشناسی است,زبان حکومت اندر ناسپاسی است،و در احادیث نیز آمده من لم یشکرالمخلوق ومن لم یشکر الخالق وحضرت علی ع نیز می فرماید:آنکه عملا انجام وظیفه می کند باید عملا وقولا مورد تشویق قرار گیرد وتصریح کرد مردان بزرگی همچون استاد صفاکه خدمات ارزنده ای به جامعه کرده اند متعلق به تمام جامعه هستند واین مرد بزرگ از مفاخر شهمیرزاد ،مفاخر استان سمنان  واز مفاخر ایران می باشدلذا وظیفه انسانی واسلامی ما حکم می کند که از خادمین جامعه واهل علم وادب که بیش از حد تلاش و کوشش و فداکاری می کنند به نحو شایسته وبایسته تقدیر به عمل بیا

ید، نه تنها در مورد استاد صفا بلکه هر آنکس به فرهنگ ایران زمین ،کندخدمت از روی صدق ویقین،من او را زجان و

زدل چاکرم،زروی حقیقت ستایشگرم.

در این مراسم دکتر همتی نماینده سمنان ،سرخه ،مهدیشهر وشهمیرزاد در مجلس شورای اسلامی نیزضمن تبریک عید سعیدغدیرخم گفت:

اگر بخواهم یک کلمه در خصوص مردم شهمیرزاد بگویم این است:”مردم بافرهنگ

دکتر همتی مردم شهمیرزاد را در رابطه با فرهنگ ومقام علمی در سطح بسیاربالا وعالی دانست وگفت:بر همین اساس بیشترین وقت وتوان خود را   برای پیشرفت این منطقه قرار دادم.

وی ادامه داد:دو ویژگی که امام علی ع داشتند همین است که در مردم شهمیرزاد وجود دارد و آن کمک به دیگران دراکثریت و مصرف واستفاده خودش در اقل بوده است که باید این ویژگی در جامعه ما رواج پیدا کند وانسان باید تا انجا که می تواند باید به دیگران کمک کند وهمچنین صرفه جویی کند واز اصراف جلوگیری نماید.

همتی افزود: یکی ازصفات بارز دیگر علی ع انجام کارها برای رضای خدا بود ودرسخت ترین موقعیتها وحتی در زمان جنگ با دشمنان نیز رضای خدا را در نظر می گرفت که داستان عمر ابن عبدود را شنیدید وهمه ما هم بایدبه این جهت حرکت کنیم که اوج آن رضایت خدا از ما ورضایت مااز خداوند است.

وی از اینکه موسسه خیریه فضاهای فرهنگی را فضای گردشگری قرار داده از نبوغ وابتکار گرداننگان آن دانست.

همتی گفت:ما باید به جای تخریب شخصیت ها در جامعه به دنبال الگوسازی باشیم وفرهنگ پرجاذبه را در فضای پرجاذبه ایجاد کنیم زیرا که ما دارای فرهنگ غنی اسلامی وایرانی هستیم وفضاهایی که ممکن است در خیلی از کشورها وجود نداشته باشدما داریم ،مخصوصا فضای طبیعی وخدادادی که بهترین استفاده را می توانیم ببریم وجاذبه ایجاد کنیم.

دکترهمتی همچنین خواستار الحاق این مجموعه با توجه به نزدیک بودن به پارک کوهستان در جهت جذب گردشگر وتوریست از شورای شهر وشهردار شهمیرزادشد.

دکتر همتی افزود:ما شخصیتهای بسیار بزرگی در سطح کشور وبین المللی داریم که دکتر سیدذبیح ا…صفا یکی از آنهاست وما نمی خواهیم بگوییم که این چنین شخصیتها پیامبرند یا امام معصومند بلکه ما می خواهیم بگوییم این شخصیت ملی وبین المللی است که در حوزه تخصصی خودش سرآمد بوده است و ما می خواهیم این وجه را قدردانی کنیم وکسی که عمری را در این راه گذاشته وبه کشور خودش خدمت کرده این وجه اوبابت خدماتش به کشورمی بایست قدردانی شودولی اگر بخواهیم نیروهای علمی خودمان را قلع وقمع کنیم بهانه زیاد است حتی درمورد فردوسی،سعدی،حافظ نیز می توانیم بهانه ایجاد کنیم ولی واقعیت این است که ما باید افراد را به صورت نسبی بررسی کنیم واز آنها قدردانی کنیم چرا که براحتی اندیشمندان وفرهیختگان ما ظهور پیدا نمی کنند ووظیفه ما است که از اینها قدردانی کنیم.

در این مراسم با حضور دکتر همتی،اعضای شورای شهر،هیات مدیره موسسه خیریه امیرالمومنین،مدیر عامل کشت وصنعت،سرپرست شهرداری،خیرین وموثران شهمیرزادطرح الاچیق،پل ارتباطی عابررو،برج ساعت ،آبنمای موسسه بهره برداری واز تندیس استاد سید ذبیح ا… صفا رونمایی شد واز مجموعه کتابهای دکتر صفا نیز در کتابخانه موسسه بازدیدبه عمل آمد،ضمن اینکه از خیرین این طرحها نیز تجلیل به عمل آمد.

۳۳۶۷۵

فهرست