آیین بازگشایی خانه تاریخی و فرهنگی امین‌الرعایا در شهمیرزاد در مورخه۱۳۹۵/۰۶/۱۸ با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان ،جناب آقای حاج سعید ایرانبخش سرپرست محترم شهمیرزادو مسؤولان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی شهمیرزاد برگزار شد.

این مراسم با اجرای برنامه‌های متنوع همراه بود؛ خانه تاریخی امین‌الرعایا (هوشمند)در ماه ربیع الاول سال ۱۳۱۰هجری قمری مقارن با ۱۲۷۱هجری شمسی به سفارش حاج غلامرضا امین الرعایا ملقب به امین الرعایا توسط یک معمار معروف مشهور محلی احداث گردید.حاج غلامرضا امین الرعایا در زمان مظفرالدین شاه به حکومت شهمیرزاد منصوب گردید و در سال ۱۳۳۷ هجری قمری مقارن با ۱۲۹۸ شمسی در زمان احمد شاه قاجار وفات یافت.این بنا سپس به فرزند دخترشان آسیه امینی واگذار گردید و ایشان با همشرشان حاج علی هوشمند در طول زندگی مشترک در این خانه سکنی گزیدند.مرحوم حاج علی هوشمند درطی سال های ۱۳۳۰دوبار بعنوان شهردار شهمیرزاد انتخاب شدند و منشا خدمات مهمی بودند به همین مناسبت این مکان تاریخی در طول سالهاهمواره مرکز تجمع و مشاوره مقامات محلی و بزرگان و معتمدین شهمیرزاد بوده است.

در سال ۱۳۶۷ هجدی شمسی پس از فوت مرحومه حاجیه خانم آسیه امینی این خانه در تملک آقای محمد امینی برادر و تنها وارث ایشان درآمد و پس از فوت ایشان نیز در سالب ۱۳۷۳در تملک فرزندان ایشان به نام های رضا،منوچهر،ایرج و مهشید امینی قرار گرفت.

در تاریخ ۱۳۸۶/۸/۷مالکیت این خانه طبق توافقی توسط وراث اخیر جهت احداث موزه و مرکز فرهنگی به شهرداری شهمیرزاد واگذار شد.

شهرداری شهمیرزاد نیز ساختمان مذکور راپس از مرمت اولیه به انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی شهمیرزاد جهت فعالیت موزه شهمیرزادشناسی، مرکز فرهنگی و صنایع‌دستی واگذار کرد.

در این مراسم، بزرگانی همچون سیروس الوند، کارگردان مشهور و علیرضا غفاری، مجری توانای تلویزیون و رادیو که هر دو اهل شهمیرزاد هستند، حضور داشتند و در خصوص شهمیرزاد و ریشه‌های تاریخی و فرهنگی آن سخن گفتند.

۲۳۴۵۶۷۱۰۹۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰

 

 

1 دیدگاه.

  • سید امیر مهدی احمدپناه
    21 شهریور 1395 9:35 ق.ظ

    بی‌شک انتشار بازگشایی خانه تاریخی فرهنگی شهمیرزاد جهت فعالیت موزه شهمیرزادشناسی، یکی از مسرت‌بخش‌ترین خبرها پس از افتتاح کارخانه ترانسفورماتور در شهرمان است و همه ما به خوبی می دانیم بازگشایی این اثر تاریخی مدیون زحمات و تلاش های شما سرپرست محترم شهمیرزادو مسؤولان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی شهمیرزاد میباشد وبه خود میبالیم بزرگانی همچون سیروس الوند، کارگردان مشهور و علیرضا غفاری، مجری توانای تلویزیون و رادیو که هر دو اهل شهمیرزاد هستنددرکنارمان هستند. درود فراوان برشما باد.

فهرست