در مورخه۲۲و ۲۳اردیبهشت ماه سال جاری پنجمین نشست تخصصی فرمانداران،شهرداران و روسای میراث فرهنگی شهرهای نمونه گردشگری با هدف تبادل نظر پیرامون تعیین شاخصهای شهرهای نمونه گردشگری با حضور فرماندار و شهردار شهمیرزاد در میبد یزد تشکیل شد.

جناب آقای مهندس سعید شیر کوند معاون محترم برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری وزارت کشور با بیان اینکه اصلی ترین شاخص انتخاب محورهای نمونه گردشگری ویژگی های تاریخی و طبیعی است که بر اساس آن ستون فقرات اقتصاد ،فعالیت ها و اقدامات شکل می گیرد ،گفت :بر اساس مطالعات انجام شده در این سازمان طی سالهای گذشته با فرض اینکه صحیح باشد،۱۲ شهر و ۲ شهرستان نمونه گردشگری انتخاب شده است ،همچنین ۱۱۶۸منطقه،حدود ۱۰۰ روستا و۱۱محور نمونه گردشگری نیز تعریف شده است.

ایشان با تاکید بر اینکه ایده این کار طبق آنچه در دنیا وجود دارد درست است،وی افزود:وقتی محلی از پتانسیل برخوردار است کانون گردشگری تلقی و به صورت ویژه به آن پرداخته می شود ولی در کشور ما این موضوع پس از تصویب در هیئت وزیران در سالهای گذشته در حد مصوبه باقی مانده و اقدامی در مورد آن صورت نگرفته است.

وی ارائه تسهیلات بانکی و همچنین ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی را از برنامه های حمایتی سازمان از سرمایه گذاران برشمرد و افزود اگر هویت مستقلی برای شهرهای نمونه گردشگری شکل بگیرد می توان در بودجه سنواتی سال آینده ردیف بودجه مستقل برای آن در نطر گرفت و در برنامه ششم هم تعریف کرد.

در ادامه همایش جناب آقای دکتر ارگی فرماندار محترم شهرستان مهدیشهر در این نشست به نمایندگی فرمانداران دیگر گفت:

با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص عدم اتکاء به اقتصاد نفتی راه عبور از این شرایط تحقق اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل در حوزه گردشگری است.

وی با اشاره به ضرورت توجه فرمانداران در برنامه ریزی های شهرستان اظهار داشت:راه بهره گیری از حمایت های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور توجه به برنامه ششم و مد نظر قرار دادن سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور است.

ارگی ضرورت توجه به مشکلات گردشگری را نگاه جامع به تمامی حوزه ها برای توسعه زیر ساخت عنوان کرد و افزود :

همگرایی راه برون رفت از مشکلات است .فرماندار شهرستان مهدیشهر با با اشاره به ظرفیتهای گردشگری شهمیرزاد گفت:

کوچه باغات شهمیرزاد ،آب و هوای مطلوب و ییلاقی آن،بزرگترین باغ گردوی جهان و…بخشی از جذابیت های آن است،وی تصریح کرد تفاوت دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه ای با مرکز استان در کنار کویر به اذعان گردشگران خارجی برارزش سفر بر این خطه افزوده است و ضمن دعوت از گردشگران به این منطقه گفت:یقینا بسترسازی مدیران و همراهی و مشارکت بخش خصوصی و عموم مردم در این مسیر با دوری از هرگونه حواشی راهگشا خواهد بود.

در ادامه جناب آقای سید محمد انصارالحسینی شهردار محترم شهمیرزاد مطالبی را در خصوص ارسال صورتجلسات همایش شهرهای نمونه گردشگری به شهرداریها و پیگیری توسط متولی مربوطه را متذکر شدند.

ایشان توجه بیشتر مدیران محلی و استانی به ایجاد زیر ساخت برای شهرهای نمونه گردشگری را خواستار شدند و در زمینه های سازمان تفضیلی شهرهای نمونه گردشگری و پیش بینی معاونت گردشگری و کارشناس مربوط به گردشگری در شهرداریها مطالبی را بیان فرمودند.

۲۳

فهرست