هشتمین دوره جشنواره بازی بومی و محلی خوزکه(گردوبازی) در شهر بزرگترین باغ گردوی جهان در شهمیرزاد آغاز شد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره خوزکه شهمیرزاد، هشتمین دوره جشنواره بازی بومی و محلی خوزکه در چهار رده سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان با حضور مسئولان محلی در شهمیرزاد آغاز شد.
جشنواره بازی محلی خوزکه شهمیرزاد به منظور ارج نهادن به فرهنگ بومی و حفظ و رواج بازی محلی گردوبازی همزمان با فصل برداشت گردو در شهمیرزاد برگزار می شود که هشتمین دوره جشنواره بازی بومی و محلی خوزکه تا عید سعید قربان در این شهر ادامه دارد.

این جشنواره در چهار رده سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان و در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی ادامه دارد و در دو سال گذشته با حضور تیم های از استان های مختلف کشور به صورت منطقه ای و کشوری در شهمیرزاد برگزار شده بود.

هشتمین جشنواره بازی بومی و محلی خوزکه شهمیرزاد همزمان با فصل برداشت گردو با حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهمیرزاد، بخشداری شهمیرزاد، دانشگاه آزاد اسلامی شهمیرزاد، اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان، هیات ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی استان سمنان و حامیان بخش خصوصی آغاز شده است.
این جشنواره به مدت ۶ روز با حضور بیش از ۷۵ نفر برگزار می شود که برگزاری آیین های بومی و محلی از دیگر برنامه های این جشنواره است.
یکی ازسرگرمی های کودکان و نوجوانان در شهمیرزاد به علت فراوانی درختان گردو، گردو بازی است که معمولا در شهریور تا اواخر مهرماه در فصل برداشت گردو در کوچه پس کوچه های قدیمی این شهر برگزارمی شود که با گذشت زمان این بازی به فراموشی سپرده شده بود که با برگزاری هشت دوره جشنواره این بازی احیای دوباره شده است.
بازی خوزکه در شهمیرزاد در قدیم به پنج نوع مره ای، باغ بونی، چاله که، دیواری و تیله ای متداول بوده است که در این جشنواره به صورت مره ای برگزار می شود.
در مراسم افتتاحیه جشنواره خوزکه شهردار شهمیرزاد، اعضای شورای اسلامی شهر، مدیر عامل شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد بزرگترین باغ گردوی جهان و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و مردم حضور داشتند.
کشت و صنعت شهمیرزاد به علت وسعت کاشت یکپارچه درختان گردوی از سوی سازمان فائو به عنوان بزرگترین باغ گردوی جهان شناخته شده و شهمیرزاد در سفر استانی هیات دولت به استان سمنان به عنوان شهر نمونه گردشگری بین‌المللی به تصویب هیات دولت رسیده است .

دبیر هشتمین جشنواره خوزکه مطح کرد:
جشنواره بازی های بومی محلی خوزکه گامی در توسعه گردشگری شهمیرزاد
دبیر هشتمین جشنواره بازی بومی و محلی خوزکه شهمیرزاد برگزاری جشنواره بازی های بومی محلی خوزکه را گامی موثر در توسعه گردشگری شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد دانست.
به گزارش ستاد خبری جشنواره خوزکه شهمیرزاد، حامد علایی در حاشیه مراسم افتتاحیه جشنواره خوزکه شهمیرزاد اظهار داشت: بازی های بومی محلی جزئی از فرهنگ یک منطقه محسوب می شوند که از جذابیت های خاصی در میان اهالی آن منطقه برخوردار هستند و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند.
وی افزود: بازی های بومی و محلی بهترین جایگزین برای بازی های رایانه ای هستند و باید به این بازی ها که ریشه در تاریخ و تمدن ایران زمین دارد، توجه ویژه ای شود.
به گفته علایی، در چند سال اخیر با رواج بازی های رایانه ای عمدتاً غربی و مغایر با فرهنگ کشور ما، کم کم بازی های بومی محلی جایگاه خود را در میان مخاطبان اصلی خود یعنی نونهالان، نوجوانان و حتی جوانان به واسطه پیشرفت روزافزون انواع تکنولوژی ها از دست داده است.
دبیر هشتمین جشنواره بازی بومی و محلی خوزکه شهمیرزاد خاطرنشان کرد: در حالیکه بازی های رایانه ای منجر به انزوا، فقر حرکتی و تخریب روحی روانی می شود اما بازی های بومی محلی شادمانی و سلامت و تندرستی را به ارمغان می آورد.
علایی افزود: جشنواره بازی های بومی محلی خوزکه شهمیرزاد با استقبال بسیار خوب علاقمندان به این حوزه از فرهنگ بومی و محلی پس از برگزاری ۵ دوره بازی محلی و ۲ دوره بازی منطقه ای و کشوری در هشتمین دوره این بازی ها نشان دهنده علاقمندی مردم به فرهنگ بومی و محلی است.
وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای توسعه گردشگری احیای بازی های بومی و محلی و برگزاری جشنواره های بومی و محلی است، بیان کرد: بازیهای بومی ومحلی، هم اکنون به عنوان یکی ازجاذبه های مهم گردشگری دردنیا مطرح بوده و نقش زیادی در تقویت صنعت گردشگری کشورهای مبدا آن دارد.
علایی با بیان اینکه خوزکه یکی از بازی های بومی و محلی این شهر است که مورد توجه خاص از نوجوانان تا پیشکسوتان قرار گرفته است، اضافه کرد: از دیگر بازیهای محلی شهمیرزاد می توان به الک دولک، توپ برکه، ها ملاعلی، خلاص، چش دارک، پابزن بازی، دوسنگک، عروس بازی، اینک را اونک را و جوگنم تاس اشاره کرد.
دبیر هشتمین جشنواره بازی بومی و محلی خوزکه شهمیرزاد از جمله راهکارهای موثر در حفظ و معرفی این بازی ها را برگزاری جشنواره ها دانست و گفت: در این جشنواره ها متنی از حالت داستان و نقل قول به نمود بیرونی یا همان نمایش تغییر ساختار می دهد .
به گفته وی، به زبان سنتی و لهجه محلی در شهمیرزاد، “خوز” به معنای گردو و “که” به معنای بازی است که خوزکه یا همان گردوبازی در کشور به نام شهمیرزاد ثبت شده است.
کشت و صنعت شهمیرزاد به علت وسعت کاشت یکپارچه درختان گردوی از سوی سازمان فائو به عنوان بزرگترین باغ گردوی جهان شناخته شده و شهمیرزاد در سفر استانی هیات دولت به استان سمنان به عنوان شهر نمونه گردشگری بین‌المللی به تصویب هیات دولت رسیده است .
شهردار شهمیرزاد:
گنجینه ای از تنوع فرهنگی در قالب بازی های بومی و محلی نهفته است
شهردار شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد گفت: گنجینه ای از تنوع فرهنگی در قالب بازی های بومی و محلی نهفته است و باید با احیای بازی بومی و محلی فرهنگ بومی نیز نمایان شود.
به گزارش ستاد خبری جشنواره خوزکه شهمیرزاد، سید محمد انصار الحسینی در حاشیه مراسم افتتاحیه هشتمین دوره جشنواره بازی بومی و محلی خوزکه شهمیرزاد اظهار داشت: امروزه با توجه به گسترش و رواج بازی های مدرن، تقریبا بازیهای محلی به فراموشی سپرده شده است که احیای مجدد این بازیها از اهداف برگزاری جشنواره های بازی های بومی و محلی است.
به گفته وی، بازی های بومی و محلی بخشی از فرهنگ بومی و محلی مناطق مختلف کشور است و با تدوین آئین نامه و مقررات این بازی ها، شکل و اصالت بومی و محلی آنها را حفظ و به نسل های بعد منتقل کنند.
وی با بیان این که خوزکه (گردو بازی) شهمیرزاد از جمله بازی های محلی شناسایی شده است که قوانین و آیین نامه های آن در فدراسیون بازی های بومی محلی ایران ثبت شده است، گفت: این بازی علاوه بر شهمیرزاد در بسیاری از شهرهای گردو خیز کشور با تنوع در نوع و روش های مختلف بازی می شود.
شهردار شهمیرزاد خاطرنشان کرد: حمایت مردم از بازی های محلی در ترویج این بازی ها موثر است.
انصارالحسینی افزود: با برگزاری بازی های محلی در شرایطی که ورزشکاران ملزم به پوشیدن لباس های محلی باشند سعی می شود به طور غیر مستقیم در احیای لباس سنتی نقش آفرین باشد.
به گفته شهردار شهمیرزاد، بازی های بومی و محلی یکی از ظرفیت های ویژه فرهنگی هر منطقه است که علاوه بر آثار روحی و روانی به عنوان یک میراث معنوی توانسته است در نقاط مختلف جهان جاذبه گردشگری مناسبی برای درآمدزایی و توسعه اقتصادی منطقه مورد نظر باشد.
وی خاطرنشان کرد: عدم توجه به بازی های محلی و آیین های بومی باعث شده که به فراموشی سپرده شود و به نسل کنونی منتقل نشود، لذا انتقال این ورزش ها چه از طریق فرهنگ شفاهی و نقل قول از پیشینیان و چه به صورت آثار مکتوب و برگزاری جشنواره ها نقش زیادی در حفظ، ماندگاری و معرفی این آثار دارد.
بخشدار شهمیرزاد:
بازی های بومی و محلی بن مایه های فرهنگی جامعه هستند
بخشدار شهمیرزاد بازی های بومی و محلی را بین مایه های فرهنگی جامعه عنوان کرد و بر حفظ این فرهنگ و بازی های بومی و محلی تاکید کرد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره خوزکه شهمیرزاد، علی عاشوری در حاشیه مراسم افتتاحیه هشتمین دوره جشنواره بازی بومی و محلی خوزکه شهمیرزاد اظهار داشت: این بازیها در کنار سایر آیین ها و رسوم، بن مایه های فرهنگی ما هستند که باید آنها را حفظ کنیم.
وی افزود: بازی های بومی محلی از چند بعد می تواند بر اقتصاد، اجتماع و فرهنگ موثر باشد که با احیای این بازی های می توانیم به افزایش درآمدزایی و توسعه گردشگری منطقه توجه کنیم.
عاشوری تصریح کرد: بازی‌های بومی و محلی برخواسته از شرایط کار، زندگی، اقلیم و جغرافیایی هر منطقه است.
به گفته وی، مردم اصلی ترین مخاطبان بازی های بومی و محلی هستند و بازی های بومی و محلی ظرفیت مناسبی برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم است و به نوعی در طی آن می توان به یک تبادل فرهنگی مناسب دست یافت.
عاشوری با اشاره به گردشگری بودن شهمیرزاد گفت: برگزاری جشنواره خوزکه با هدف ترویج آیین های بومی و محلی و سنتی نقش موثری در حفظ آداب و رسوم دارد.
مسئول ستاد برگزاری هشتمین دوره جشنواره خوزکه شهمیرزاد با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره تاثیر بسزایی در جذب گردشگر و توسعه گردشگری در این شهر دارد، بیان کرد: با برگزاری هشتمین جشنواره بازی محلی خوزکه رواج مجدد این بازی در بین مردم قابل مشاهده است.
به گفته وی، بازی های بومی و محلی تنها یک نوع سرگرمی نبود بلکه باعث وحدت، دوستی و همچنین افزایش آمادگی جسمانی افراد می‌شود.
بخشدار شهمیرزاد بیان کرد: بخش شهمیرزاد سرشار از آداب و رسوم و خرده فرهنگ هایی که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردمان این دیار است، بازی‌های بومی و محلی بخشی از این آداب و آئین هاست که سرمایه فرهنگی این بخش محسوب می شود.
عاشوری بیان کرد: ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی بخشی از هویت و فرهنگ ساکنان مناطق مختلف کشور را تشکیل می دهند که در شادی و نشاط جوامع بشری نقش بسزایی دارند.
وی افزود: بازی های بومی و محلی یکی از مهمترین عرصه های بروز شادی و ایجاد نشاط در افراد جامعه است.

۱۲۱ حامد علایی IMG_57291

1 دیدگاه.

  • نورالدين حسینی صفت
    31 شهریور 1394 11:40 ق.ظ

    از برگزارکنندگان این بازی محلی سپاسگزارم باشد که به همت و حمایت همشهریان این بازی و جشنواره گردو فراگیرتر و در محل بزرگتر برگزار گردد شمه دسته دور

فهرست